Sklep internetowy oferuje sprzedaż produktów fizycznych, produktów cyfrowych oraz usług za pośrednictwem Internetu. Sprzedaż odbywa się najczęściej poprzez wybranie z katalogu produktów interesujących pozycji i dodanie ich do koszyka zakupowego. Następnie kupujący przechodzi do formularza zakupowego i możliwości opłacenia zamówienia. Po zaksięgowaniu wpłaty przedstawiciele sklepu przygotowują i nadają paczkę z zakupionymi produktami fizycznymi lub nadają dostępy do produktów cyfrowych. W przypadku usług przedstawiciele sklepu kontaktują się bezpośrednio z kupującym w celu realizacji zamówienia.
Do podstawowych zalet sklepu internetowego zaliczamy to, że z powodzeniem może on działać przez 24 godziny na dobę, przez 365 dni w roku. Niezależnie od pory dnia lub nocy, kupujący mogą złożyć i opłacić zamówienie. Kolejnym atutem sklepu internetowego jest brak konieczności utrzymywania punktu stacjonarnego, dzięki czemu redukuje się koszty prowadzenia biznesu.
Katalog produktów w sklepie online może być znacznie bardziej rozbudowany niż w przypadku sklepu stacjonarnego, co także nie jest bez znaczenia. Dla przykładu w stacjonarnym salonie meblowym można ulokować ograniczoną liczbę mebli, a w katalogu online może ich znajdować się znacznie więcej, dzięki czemu oferta sklepu jest szersza i przedsiębiorca trafia nią do większego grona odbiorców. Sklep internetowy to także miejsce sprzedaży produktów cyfrowych, w tym m.in.: e-booków, podcastów, webinarów, kursów i szkoleń, a także konsultacji online.
Rynek e-commerce, czyli sprzedaży usług i towarów w internecie wciąż wzrasta. Duża w tym zasługa obecnej sytuacji geopolitycznej, w tym pandemii koronawirusa. Jej wybuch sprawił, że jeszcze więcej biznesów stacjonarnych przeniosło się do sieci. Konsumenci zostali niejako zmuszeni do zakupów online. Sprawiło to, że zaufanie wobec sklepów internetowych znacznie wzrosło na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy, a w wielu sektorach sklepy online stały się pierwszym wyborem.
Znajdujący się na fali wznoszącej rynek e-commerce w Polsce sprawia, że każdego dnia powstają nowe sklepy online. Ich sukces w dużej mierze zależy od konkurencyjności danego sektora, jakości oferowanych towarów i usług oraz skutecznej kampanii reklamowej. Sklep internetowy może być prowadzony równolegle z punktem stacjonarnym lub jako jedyny punkt sprzedaży firmy. Warto zastanowić się nad tym, z jakimi kosztami się to wiążę i czy prowadzenie sklepu internetowego się opłaca.
Handel internetowy w Polsce w 2020 roku osiągnął wartość około 80 mld złotych i odpowiadał za ok. 14% całkowitej sprzedaży detalicznej. To potwierdza, jak ważny udział w rynku ma e-commerce. Obecne prognozy wskazują na to, że w najbliższych pięciu latach rynek e-commerce ma rosnąć w Polsce o około 12% rocznie, co może działać jak magnes na przedsiębiorców, którzy myślą o otworzeniu własnego biznesu w sieci.
Źródło: Christina Morillo/pexels.com
Otwarcie sklepu internetowego wiąże się z określonymi kosztami. Choć odchodzi wydatek związany z wynajmem lokalu i zatrudnieniem personelu do punktu sprzedaży, to jednak pojawiają się inne wydatki. Koszty otwarcia sklepu internetowego to przede wszystkim postawienie sklepu. W tym celu niezbędne jest skorzystanie z profesjonalnego oprogramowania do prowadzenia sklepu online lub ze wsparcia programisty, który zbuduje dedykowany sklep na potrzeby klienta. Obecnie zdecydowanie popularniejszym i bardziej uzasadnionym ekonomicznie wyborem jest skorzystanie z gotowego oprogramowania typu SaaS lub Open Source.
Podstawowe koszty związane z uruchomieniem sklepu internetowego to:
W związku z tym, ile kosztuje sklep internetowy? Dużo zależy od stopnia rozbudowania sklepu i sposobu prowadzenia magazynu. W przypadku produktów cyfrowych na start w zupełności wystarczy nawet kilka tysięcy złotych. Sprzedaż produktów fizycznych wymaga trochę większego przygotowania (np. koszty magazynowe) i warto przygotować około 10-15 tysięcy złotych lub więcej. Ostateczne koszty otwarcia sklepu internetowego zależą od wielu czynników i należy wyceniać je w sposób indywidualny.
Na rynku możecie skorzystać z wielu narzędzi do prowadzenia sklepów internetowych. Wśród nich największą popularnością cieszą się takie platformy jak: PrestaShop, Shoper, Shopify, Sky-Shop, WooCommerce (od WordPressa), IdoSell, Wix i wiele innych. Użytkownicy mogą sprawdzić funkcjonalność poszczególnych platform, a wiele z nich oferuje darmowy okres próbny. Narzędzia mogą różnić się w zakresie funkcjonalności oraz kosztów prowadzenia sklepu. Wybór warto poprzedzić dokładną analizą oraz weryfikacją intuicyjności obsługi sklepu nawet przez osoby o mniejszym doświadczeniu.
Sklep internetowy – czy się opłaca? Wiele osób może zadawać sobie to pytanie. Na samym początku warto dokonać dokładnej analizy i sprawdzić rentowność danego sklepu online. Na samym początku niezbędna jest weryfikacja rynku i potrzeby dostarczenia na rynek określonych towarów lub usług. Każdy sklep internetowy musi być dobrze przemyślany, a im lepiej trafiony towar lub usługa, tym większe szanse na odniesienie finansowego sukcesu i zbudowanie silnej marki na rynku e-commerce.
Po analizie za i przeciw należy obliczyć dokładnie koszty prowadzenia biznesu, a także ustalić politykę cenową sklepu. Odpowiednio dobrana marża będzie gwarantowała satysfakcjonujący zysk oraz utrzymanie ceny towaru lub usługi na poziomie, który zostanie zaakceptowany przez konsumentów. Po wyliczeniu marży oraz poziomu sprzedaży, który da określony wynik, należy dążyć działaniami marketingowymi i wizerunkowymi do osiągnięcia rentownego poziomu sprzedaży. W tym aspekcie niezbędne będzie postawienie na odpłatne działania marketingowe, dzięki którym potencjalni klienci trafią do sklepu internetowego i sfinalizują transakcję.
Przy odpowiednio dobranym produkcie oraz grupie docelowej prowadzenie sklepu internetowego może być bardzo dochodowym biznesem. Wszystko zależy od przygotowania i jakości sprzedawanych towarów i usług. Im bardziej konkurencyjny rynek, tym trudniejsze i bardziej czasochłonne może być wejście na niego, a także istnieje większe ryzyko fiaska biznesowego. Niektóre produkty i usługi sprzedaje się tylko sezonowo, a inne można sprzedawać bez względu na porę roku. Inna jest także specyfika sprzedaży produktów szybkozbywalnych do rynku B2C, a inna sprzedaży specjalistycznych usług i sprzętu do sektora B2B. Prognozy pokazują nawet kilkunastoprocentowy wzrost rynku e-commerce rok do roku.
Istnieje kilka skutecznych sposobów na obniżenie kosztów związanych z otwarciem i prowadzeniem sklepu internetowego. W przypadku małych działalności, które są dodatkiem do pracy zarobkowej, można postawić na działalność nierejestrowaną. Początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać także z niższej stawki ZUS, co ogranicza koszty przez pierwsze 2,5 roku. Warto rozglądać się za promocjami producentów oprogramowania, dzięki czemu można zaoszczędzić również na abonamencie. Jednym ze sposobów na zaoszczędzenie jest prowadzenie sklepu online w formie dropshippingu.
To forma sprzedaży online, gdzie sklep nie posiada stanów magazynowych, tylko pośredniczy w transakcji. Cała odpowiedzialność za dostarczenie produktu lub usługi spoczywa na dostawcy, dzięki czemu właściciel sklepu w formie dropshipppingu nie musi utrzymywać magazynu. To ciekawy model, o którym warto poczytać trochę więcej. Cieszy się dużą popularnością na rynku polskim.
Każdy biznes powinno rozpocząć się od dobrze przygotowanej strategii działania. Gdy jest już pomysł i dobra analiza niezbędne jest podjęcie następujących kroków:
To pierwsze kroki, które powinien podjąć każdy właściciel nowego sklepu internetowego.
Na sukces sklepu online wpływ może mieć kilka czynników. Warto o nie zadbać, aby zwiększyć swoje szanse na powodzenie i zbudowanie rentownego biznesu oraz silnej marki online. Główne czynniki decydujące o sukcesie każdego sklepu internetowego to:
Jeżeli o to zadbacie i odpowiecie na realne potrzeby rynkowe, to Wasz sklep internetowy okaże się sukcesem.