Czym jest coworking i jakie ma zalety?
Praca zdalna

Czym jest coworking i jakie ma zalety?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Z jednej strony jest praca stacjonarna w biurze, z drugiej – praca zdalna z domu. Pomiędzy nimi swoje miejsce znalazł coworking, czyli innowacyjna przestrzeń łącząca w sobie zalety obu form pracy.

Coworking, czyli przestrzeń biurowa dostępna dla specjalistów z różnych branż i dziedzin, to alternatywny sposób organizacji nowoczesnego biznesu. Został wymyślony w Ameryce w 2005 roku. Jednym z podstawowych zadań takiej organizacji pracy było rozwiązanie problemu izolacji osób zajmujących się freelancingiem, a także pracowników zdalnych. Ponieważ coworking wciąż zyskuje na popularności, warto dowiedzieć się, na czym polega i dla kogo może być dobrym rozwiązaniem.

Czym jest coworking?

Coworking to przestrzeń biurowa, w której można wynająć miejsce pracy na dowolny okres – dzień, miesiąc, rok. Nie wynajmujemy całego biura, a jedynie konkretne stanowisko pracy, dzięki czemu koszty są niższe. W coworkingach najczęściej pracują niezależni specjaliści i mali przedsiębiorcy z różnych branż – nie są to więc pracownicy jednej firmy.

Nowoczesne przestrzenie coworkingowe mają zorganizowane obszary pracy, dostęp do Internetu, narzędzia biurowe, sale konferencyjne, a w niektórych przypadkach także przestrzenie rekreacyjne. Dostępne są również urządzenia gospodarstwa domowego: kuchenki mikrofalowe, ekspresy do kawy, czajniki itp. Oznacza to, że coworking jest swoistym połączeniem pracy w domu i biurze.

Kto korzysta z coworkingu?

Głównych użytkowników coworkingów można podzielić na 3 grupy:

Freelancerzy. Jest to podstawowa grupa ludzi, którzy pracują w centrach coworkingowych. Należą do nich programiści, graficy, projektanci, copywriterzy, tłumacze i inni specjaliści wykonujący pracę zdalnie. Coworking pozwala im uciec od pracy w domu, gdzie ich produktywność mogą obniżać różnego rodzaju rozpraszacze, np. inni domownicy, sąsiedzi, obowiązki domowe itd. Atmosfera pracy we wspólnej przestrzeni biznesowej pomaga freelancerom w pełni zanurzyć się w projekty i zlecenia.

Początkujący przedsiębiorcy. Niektóre działania biznesowe nie wymagają stałego biura. Dlatego nie ma sensu ani go kupować, ani wynajmować. Bardziej opłacalne jest wynajęcie tymczasowego miejsca pracy, gdzie można realizować projekty i organizować spotkania z klientami, w specjalnie wydzielonych do tego pomieszczeniach.

Małe firmy. Do tej grupy należą małe firmy zatrudniające nie więcej niż 5 pracowników. Nie mają możliwości finansowych na wynajem biura i zakup sprzętu biurowego, dlatego chętnie korzystają z coworkingu – płacenie za miesiąc wspólnej przestrzeni kosztuje nawet kilkadziesiąt razy mniej niż wynajęcie pełnoprawnego biura.

Oprócz tego z biur coworkingowych korzystają także pracownicy na wyjazdach służbowych, przedstawiciele firm zagranicznych i podróżujący przedsiębiorcy.

Zalety coworkingu

Wśród zalet coworking wymienić trzeba:

  • przyjazną atmosferę pracy, która inspiruje i pomaga zwiększyć produktywność;
  • możliwość poznania ciekawych ludzi i specjalistów z różnych branż;
  • stosunkowo niską cenę w porównaniu do wynajmu biura
  • wygodę i komfort jak w domu;
  • dobre wyposażenie techniczne;
  • możliwość rozwoju i nauki – coworking to nie tylko miejsce pracy, ale także przestrzeń do organizowania różnych seminariów, warsztatów, prezentacji i kursów;
  • nowe kontakty biznesowe, ewentualni partnerzy, współpraca nad wspólnymi projektami;
  • praca w kreatywnym i motywującym środowisku.

Coworking ma też oczywiście wady. Po pierwsze, nie zawsze jest miejscem cichym i spokojnym, dlatego nie będzie odpowiedni dla osób, które lubią pracować samotnie i nie potrafią skupić się w hałasie. Po drugie, zdarza się, że przestrzeń biurowa znajduje się daleko od naszego domu i musimy sporo czasu poświęcić na dojazd. I w końcu po trzecie, ze względu na możliwe kradzieże musimy pilnować swoich rzeczy osobistych, co może być niewygodne, gdy chcemy wyjść do toalety lub po kawę.

Coworking w Polsce i w pandemii

Pierwsze przestrzenie coworkingowe w Polsce powstały w 2009 roku. Do 2019 było ich już 300, a w 2020 z takiej formy pracy korzystały prawie 4 mln Polaków. Koszt wynajmu miejsca pracy zależy od zakresu usług, które wybierzemy, dostępnego sprzętu czy lokalizacji biura. Widełki cenowe są bardzo szerokie, ale standardowo wynoszą:

  • od 10 do 15 zł za godzinę;
  • od 20 do 70 zł za dzień;
  • od 200 do 500 zł za miesiąc.

Specjaliści przewidywali dalszy wzrost popularności coworkingu w naszym kraju – według szacunków do 2022 miało w ten sposób pracować już 5 mln osób. Niestety, kryzys pandemiczny zahamował rozwój branży, choć rządowe obostrzenia raczej łagodnie obeszły się z coworkingiem, nie zakazując mu działalności. Wiele miejsc nadal pracuje, ale w reżimie sanitarnym i w ograniczonym zakresie. Ponieważ sytuacja jest dynamiczna, trudno przewidzieć, co czeka coworking. Możemy jednak przypuszczać, że prognozowany w najbliższych latach wzrost pracowników zdalnych nie pozwoli całkowicie umrzeć idei wspólnej przestrzeni do pracy. Tak długo jak będzie zapotrzebowanie na takie miejsca, będą one istnieć.

Zdj. główne: Surface/unsplash.com

itfurnisher

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak technologia bezdotykowej diagnostyki może zwiększyć efektywność twojego domu lub biznesu?
Jak technologia bezdotykowej diagnostyki może zwiększyć efektywność twojego domu lub biznesu?
Dowiedz się, jak bezdotykowa technologia diagnostyczna może przekształcić Twój dom lub firmę, zwiększając ich efektywność oraz oszczędzając czas i środki.
Skanowanie 3D w produkcji filmowej – Jak skanowanie 3D przyczynia się do tworzenia realistycznych efektów specjalnych i cyfrowych postaci.
Skanowanie 3D w produkcji filmowej – Jak skanowanie 3D przyczynia się do tworzenia realistycznych efektów specjalnych i cyfrowych postaci.
Skanowanie 3D jest niezwykle przydatne w produkcji filmowej, umożliwiając twórcą tworzenie realistycznych efektów specjalnych i cyfrowych postaci.
Jakie korzyści może przynieść audyt WCAG?
Jakie korzyści może przynieść audyt WCAG?
Audyt WCAG, czyli Web Content Accessibility Guidelines (Wytyczne dostępności treści internetowych), to proces oceny i testowania witryny internetowej pod kątem zgodności z wytycznymi dostępności. Taki audyt może przynieść wiele korzyści, zarówno dla właściciela strony, jak i dla użytkowników.
Ostatnie wpisy